søndag 22. november 2009

Helg, klemming og pepperkaker

Heihei, ja!
Jeg har lovet mange et blogginnlegg nå, så her kommer det.

I helgen har jeg vært på tur med crescendofolk til Nordmarkskapellet.
Bra folk, passe slapp stemning og nok mat. Tipptopp.
Dere er best (værsågod, Alex).

Jeg begynner å bli ganske lei av "klem en sett-inn-det-som-passer"-dager på Facebook nå. Om folk synes de får for lite klemmer, får de ta tak i det selv, og ikke irritere meg med det. For øvrig tror jeg at de som oppretter disse klemme-evenementene er de samme som får mer enn nok klemmer likevel. Og dessuten er det nok mange som finner på disse greiene for egen vinnings skyld, og ikke nødvendigvis til glede for den klemte. Dagen som kalles "Poke-a-boob-day" burde vel verifisere mine anklager.

Jeg registrerer også at omtrent hele Bergen er i harnisk etter at pepperkakebyen deres ble jevnet med jorden av en eller annen tullekopp med litt for høy promille. Nå reageres det med ting som "frem med gapestokken", "umenneskelig" og "ingenting er hellig lenger". Med all respekt for Bergen, tradisjoner (de som kjenner meg, vet at jeg er en tradisjonenes mann) og aktiviteter som gleder barn: ta dere sammen. Selvsagt er dette trist og leit og kjipt for både barn og frivillige som har brukt mye tid, krefter og pepperkakedeig på dette, men det får være måte på hvor sinna man skal være. At (store kvanta av) et bakverk kunne utløse så mye sinne, hadde jeg ikke trodd. Med fare for å bli tatt useriøst fordi jeg tar ting fullstendig ut av kontekst og sammenheng: hver dag dør det barn som ikke HAR mat. Mange av dem har ikke hus heller, hverken av pepperkaker, mur eller tre. Klisjé, ja vel, men like fullt sant. Dere skjønner poenget. Slapp av litt, liksom.

For øvrig er de visstnok i full gang med en ny bakerunde i vestlandsbyen, slik at alt kan stå klart på fredag som planlagt. Det blir nok jul i år også, sier jeg bare.

Har ikke noe bilde i dag, men kan anbefale denne videoen på det sterkeste. Litt treig i starten, men den blir morsommere jo lenger ut i den du kommer. Jon Almaas er en artig kar, ass.



Dagens ting jeg har lært: dobbeltsjekk salmenumre hvis du skal spille fra koralboka. Mange salmer har samme melodi.

Koz Harald

6 kommentarer:

Kaisa sa...

Tipptopp innlegg Harald!
Vi får Bergen på bedre tanker med bloggingen vår!

Og jeg tror jeg elsker den sangen!

For det er faktisk ikke alltid like lett å være Jon Almaas. Når alle mine venner sku' se istid 3..

Trygve sa...

Du tar faktisk opp et tema. Hvorfor klemmer man? Gir man en klem eller tar man en klem? Steike, jeg er allerede i gang med lederundervisning på høyt nivå. Takk og god natt.

Signe sa...

Det var fint blogga, Harald :)

Trygve, jeg tror at under det perfekte klemmeritualet vil begge parter både gi og få litt. Av et eller annet.

Og grunnen til at man klemmer er sikkert at man har sett andre gjøre det på film eller Barne-TV.

Kaisa sa...

Jeg tror man klemmer fordi man får så SINNSYKT mye kos når man er baby, også skjønner man at det er digg! Så hvorfor ikke fortsette? ;P

Harriball sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Harriball sa...

Vil tro dette med klemming har noe med basisbehovet for kjærlighet og nærhet å gjøre. Man trenger det faktisk for å overleve. Konklusjon: uten klemming kommer man til å dø.