søndag 13. desember 2009

Inn i vårt mørke hus

Dagens ord, 13. desember: Halvfabrikata
Hvorfor: Jeg er jo egentlig mot at flertallsformer av ord skal få innpass i denne lista, og prøver å holde meg til entall og ordstammer. Men jeg er såpass fascinert av ord som får a-ending i flertall at jeg viker fra mine egne prinsipper i dag.
Det er ikke så mange ord som får a-ending i flertall, men det høres veldig kult ut de veldig få gangene man kan benytte seg av dem. Jeg husker jeg var veldig fornøyd da jeg klarte å bruke ordet diskusjonsfora på en norskstil i 3. klasse på videregående. Den stilen fikk jeg for øvrig 5/6 på. Kanskje ikke på grunn av akkurat det ordet, men jeg liker å tro at det hjalp.

Denne uka har jeg:
- trent nesten hver dag
- blitt drittlei alt maset om Obama
- blitt pinlig berørt av engelsken til Jagland og Stoltenberg
- spilt på to julekonserter
- gledet meg til jul

Jeg har også oppdaget at tannbørster noen få ganger kan ha motsatt effekt enn ønsket. Hvis du har smuler i munnen når du pusser tennene, hender det at tannbørsten setter dem fast mellom tennene i stedet for å fjerne dem. Dette er imidlertid hverken et problem eller en utfordring, kun en observasjon.

Nå er vi faktisk over halvveis i advent. Tenk litt på det.

Klemz Harald

4 kommentarer:

Kaisa sa...

Du ble dritt lei altså?

Harriball sa...

Oh yeah. Obama overalt. Mas, mas, mas over hele linja.

Kaisa sa...

Men ble du ikke heller drittlei?

Harriball sa...

Jeje.