lørdag 19. desember 2009

Siste lørdag i advent

Dagens ord, 19. desember: Koalisjonsregjering
Hvorfor: Jeg har aldri helt skjønt greia med mindretalls-,flertalls- og koalisjonsregjeringer. Jeg kunne det en gang på papiret, og klarte å forklare det sånn cirka riktig på samfunnsfagsprøven, men jeg forstod det aldri fullt ut i hodet mitt.
Men koalisjonsregjering er et bra ord uansett. For hvis man sier det litt fort, høres det ut som kollisjonsregjering, og det lyder jo som en regjering som er uenig om absolutt alt. Kanskje ikke spesielt bra for styringen av landet, men det er veldig gøy å se for seg en gjeng med politikere som sitter rundt et bord og ikke klarer å bli enige om noen ting. Noen sitter kanskje og furter litt, mens andre har kapitulert fullstendig og sitter og sender tekstmeldinger. Og på toppen av det hele sitter kong Harald ved enden av bordet og krøller sammen papirballer som han kaster på statsrådene. Jeg syns i hvert fall det høres ut som et morsomt scenario.

I dag byr jeg (igjen) på et ganske tilfeldig bilde fra dataen. Dette er fra konfirmasjonsleir sommeren 2007.
Lekkert, eller hva?

Koz Harald

3 kommentarer:

Historie og Filosofi sa...

Harald daa! Koalisjonsregjering er en samarbeidsregjering. Sånn som den vi har nå! Med flere partier i regjering. Altså det motsatte av når det er bare ett parti som sitter i regjering (duh!). I Norge har vi flertalls- koalisjonsregjering. Så det :D Dette må du lære deg.
Tora :P

Harriball sa...

Jeg vet jo egentlig det daaa!
Men siden jeg syns politikk er kjedelig og er mer interessert i selve ordene enn innholdet i dem, fant jeg ikke noen grunn til å legge ut om den egentlige betydningen av ordet koalisjonsregjering.
Så det så.

Historie og Filosofi sa...

Pfft :P Politikk er dritspennende jo! Har det som valgfag og hele pakka.