fredag 4. desember 2009

Ny luke

Dagens ord, 4. desember: Nase
Hvorfor: Dette er det første nynorske ordet ut i denne kalenderen. Jeg er jo, i motsetning til en del andre på denne kanten av landet, ganske glad i nynorsk. Det er fint som avveksling fra bokmål i hverdagen, og ikke minst er det veldig fint å bruke når man skal være sarkastisk.
Jeg er litt usikker på hvorfor jeg er så glad i ordet nase. Jeg tror det er fordi det egentlig likner ganske mye på nese, men samtidig har en helt annen klang. Særlig når det blir sagt av en vestlending. Og dét er for øvrig et viktig poeng: jeg synes ikke nase er så fint når det blir sagt av en som ikke har det som en naturlig del av dialekten sin. Men når det bare faller seg naturlig - ja, da kan nase virkelig lyse opp dagen min.

I morgen kommer det et nytt ord, så det er bare å begynne å glede seg.

Harald

4 kommentarer:

Andreas sa...

Ball!

Harriball sa...

Jeg vurderte ball, men da ville jeg ikke klart å unngå pinne dagen etter. Men som du vet; både sko, ball og pinne står meg svært nær.

Andreas sa...

Forresten; lest! Eller lÆst (som i sokkelest). Det e et digg ord. Men kanskje først og fremst førrdi dokker søringa ikke har det

Kaisa sa...

Vi har jo ordet. Vi bare sier det på en annen måte. Har vi ikke?