onsdag 2. desember 2009

Adventstid

I et forsøk på å være spontan, artig, hipp og kul - men ikke særlig original - lanserer jeg herved adventskalender her på bloggen min.

Konseptet mitt er rett og slett: ord jeg liker som har like mange bokstaver som den respektive datoen som innlegget blir publisert. Dvs. 1. desember = én bokstav, 4. desember = fire bokstaver, 13. desember = 13 bokstaver.
Skjønner?

Hvorfor en slik obskur adventskalender, spør du kanskje. Til det vil jeg bare svare: hvorfor ikke? Det er også hyggelig hvis du vil legge til en kommentar med ditt favorittord for akkurat den dagen, slik at alle kan få noen hyggelige og gode ord med seg når de titter innom bloggen.

Siden jeg kom på dette konseptet i dag, 2. desember, kommer gårsdagens ord nå, litt på etterskudd.

Dagens ord, 1. desember: Å
Hvorfor: Egentlig er jo ikke å noe ord, men et infinitivsmerke. Men siden jeg ikke har helt sansen for preposisjonen i eller nølelyd-ordene æ og ø, tar jeg meg visse friheter når jeg må velge ord på bare én bokstav. Dessuten liker jeg å, og jeg ser det som en av mine oppgaver å rette på folk som ikke bruker det korrekt, men blander det med og i tide og utide. Å må brukes på riktig måte, og det er mitt - og ditt - ansvar at det ikke blir misbrukt.

Dagens ord, 2. desember: Ur
Hvorfor: Dette er først og fremst et veldig morsomt ord å bruke til å tulle med islandsk. For eksempel: Vet du hva en veldig gammel klokke heter på islandsk? Ur-ur.
Eventuelt kan du bare legge til ur på halvparten av alle ord du bruker, så blir det som å snakke islandsk.

Ålreit, det var dagens (og gårsdagens) ord. I morgen kommer det et nytt, og enda et dagen etter det. Følg med, sier jeg bare. Dette blir SYKT spennende.

Avdentsklemz Harald

6 kommentarer:

Sigurd sa...

Jeg liker Å bruke klokke OG UR!

Jeg må si at jeg misliker å- og ogfeil en del....

Kuuuli blogg, Harald! Kjekt adventskonsept.

Andreas sa...

Nydeli konsept!

Kan æ lægg te at æ trur du førrvæksla preposisjon med pronomen i din beskrivelse av æ.

Hanne sa...

Flott ide! Som ivrig, men ikkje nødvendigvis så flink scrabble-på-nett-spelar, er mitt favorittord på to bokstavar wc (med potentiale for 162 poeng, om du legg riktig:).

Harriball sa...

Ålreit, tipptopp med mye positiv respons!
Andreas: Jeg beskriver ikke æ som preposisjon, men som et "nølelyd-ord", sden det er et slags onomatopoetikon. I er en preposisjon.

Hanne: Er WC egentlig et godkjent Scrabble-ord? Forkortelser pleier vel ikke å være lov? Og en engelsk forkortelse attpåtil.

Hanne sa...

På ordspill.no gjelder wc, det er det som teller for meg:) Men der gjelder det ein del andre forkortelser også, sånn som PC, LP, EP og CF, så det er ikkje så veldig konsekvent. Men kjekt når det funker:)

Trygve sa...

Men herregud da, mann! En veldig gammel klokka på Island kalles ururur. Gammel = ur. Klokke = ur. Islands ending = ur. Og hvis du finner klokka i en steinrøys - eller en ur - kan du legge til enda en «ur»: Urururur.