tirsdag 15. desember 2009

Winter wonderland

Dagens ord, 15. desember: Mannssjåvinisme
Hvorfor: Det som er rart med dette ordet, er at jeg synes det høres ut som det er mannen som blir stilt i et negativt lys. Det er det jo ikke. Jeg støtter for øvrig ikke mannssjåvinisme, men jeg synes det er et veldig kult ord.
Sjåvinisme er det som gjør dette ordet så artig. Det høres litt ut som en blanding av show og manesje, og gir meg derfor vage assosiasjoner til sirkus. Visste du forresten at sjåvinisme egentlig betyr "overdreven begeistring for fedrelandet"? Det hadde jeg aldri trodd hvis ikke jeg hadde sjekka det opp og funnet det ut.

I morgen er det onsdag, og det blir sikkert en fin dag.

Koz Harald

3 kommentarer:

Trygve sa...

Jeg forventer at du forklarer hvorfor du ikke støtter mannssjåvinisme. Det er en uting å slenge ut ubegrunnede antipatierklæringer. Da er veien til Blitz-huset kort.

Harriball sa...

Hvorfor: Først og fremst fordi jeg vil slippe unna bråk og ståk. Hvis man promoterer mannsjåvinisme får man fort mange jenter mot seg, og ikke bare kvinnegruppa Ottar. Definisjonen jeg fant på mannssjåvinisme er "innstilling hos menn som går ut på at de er overlegne i forhold til kvinner". Det stemmer for så vidt på noen områder, men ikke på alle. Jeg er i det store og det hele positiv til et naturlig kjønnsrollemønster, med hverken manns - og kvinnesjåvinisme.
For øvrig bor jeg på Rykkinn, så det er et stykke til Blitz-huset.

Signe sa...

Hvilke områder stemmer dette på, mener du?