torsdag 24. desember 2009

Nå er den hellige time

Dagens ord, 24. desember: Høyesterettsjustitiarius
Hvorfor: Dette er tungegymnastikk på høyt nivå. Ibsen og ripsbuskene hans er ikke i nærheten.
Jeg er ikke helt sikker på når jeg hørte dette ordet for første gang, men jeg tror det var på en Ten Sing-øvelse i 2004 eller deromkring. Jeg klarer heller ikke å huske hvorfor dette ordet ble nevnt. Kanskje var det i forbindelse med en oppvarmingsøvelse, nettopp for å øve på artikulasjon.

I tillegg til at det er et langt og vanskelig ord å uttale, er det litt stil og substans over det. Det fins bare én høyesterettsjustitiarius i Norge, og det står respekt av en høy stilling som du er alene om.
Så uansett hvem som sa det og i hvilken sammenheng: takk for at du brakte dette ordet inn i mitt liv.

Årets adventskalender er med dette ved veis ende. Jeg håper at dere som har fulgt med (eller bare tittet tilfeldig innom) har fått noe hyggelig ut av min lille ordkalender. Jeg har i hvert fall kost meg.

Dagens bilde er nøyaktig fire år gammelt, altså fra julaften 2005.


Med det ønsker jeg alle en god og velsignet jul.

Julekoz Harald

1 kommentar:

Hanne sa...

Bra ord. Kult slips. God jul!:)