søndag 20. desember 2009

Nå stråler alle de fire lys for han

Dagens ord, 20. desember: Kanoniseringsprosess
Hvorfor: Etter et år på Ten Sing Norway er faller det seg naturlig med et bibelnerd-ord på denne lista. Selve ordet kanonisering kan bety flere ting, men den betydninga jeg har et forhold til har med å gjøre med aksepten av hvilke bøker som er med i Bibelen.
Jeg husker i grunnen pinlig lite fra fjorårets studium i bibelfag, men kanonisering var et ord som ble nevnt ganske tidlig, og som jeg likte godt. Enda en betydning av ordet kanon er jo kult å kunne.
Jeg husker ikke nok om kanoniseringa av hverken GT eller NT til å greie ut om hvordan den foregikk, men jeg mener bestemt å huske at den skjedde i flere omganger. Altså; jeg har belegg for å kalle dette en prosess, så det er ikke et nødord fordi det er vanskelig å finne ord med 20 bokstaver.

Siden jeg først er inne på studiesporet, slenger jeg med en video fra studieperioden TSN hadde i Bergen på norgesturneen. Webcam på dataen er noen ganger mer spennende enn bibelhistorie og kreativitetstorier.


Og ikke lat som om du ikke kjenner deg igjen.


Klemz Harald

5 kommentarer:

Geir Storli Jensen sa...

Jeg liker spesiellt det at pratinga i bakgrunnen avslører at det ikke er noen andre i rommet som jobber med bibelfag heller:-P

Trygve sa...

Men herregud da, mann! Kanoniseringsprosess i våre dager handler jo veldig ofte om helgenkåring. Det er flere steg fra noen foreslår en (avdød) person som helgen, til vedkommende faktisk er blitt helgen - eller kanonisert. Pave Johannes Paul II er inne i sin kanoniseringsprosess nå. Mor Teresa også, tror jeg, hvis ikke hun allerede er blitt helgenkåra i ekspressfart.

Kaisa sa...

What's up? Blir du så provosert at du misbruker Herren din guds navn, Trygve? Men jeg er forsåvidt enig i at det var det første jeg tenkte på..

Harriball sa...

Trygve: Det er sikkert riktig, men den betydningen av ordet har jeg ikke noe forhold til. Og det er uansett et bra ord.
Kaisa: Det er ikke lov å avslutte en setning med to prikker. Èn eller tre er greit, men ikke to.

Kaisa sa...

Men det er i alle fall ikke noe bud om antall prikker! ;P