torsdag 17. desember 2009

Primtallsdag

Dagens ord, 17. desember: Haldningskampanje
Hvorfor: OK, dette ordet liker jeg nok mest på grunn av "Ut i vår hage 2". Du vet, den episoden hvor den mindre sympatiske lederen for Noregs mållag avslører sin geniale plan for hvordan han skal få alle til å bruke nynorsk.
I flertall er dette et virkelig strålende nynorskord, med nynorsk-A både i haldnings og kampanjar. Men også i entall høres det mye bedre ut på nynorsk enn på bokmål, særlig hvis det sies med en viss intensitet.

Fra ca 8:10 og ut i denne videoen ligger altså mye av grunnlaget for dette ordets innpass i denne lista.



Det eneste som mangler er at han roper "HALDNINGSKAMPANJAR!" på slutten der. Da ville dere enda bedre forstått hvorfor jeg er så glad i det ordet. For min egen del hører jeg at det blir ropt inni hodet mitt, og det er rett og slett vakkert.

Det er bare sju dager til jula ringes inn, og alle hjerter gleder seg.

Klemz Harald

4 kommentarer:

Unknown sa...

Nå har jeg blitt avhengig av dagens ord fra deg, har til og med skrevet dem lekkert opp på et ark - og så kommer det ikke noe? Synes du er litt vel treg nå?? Her løper jeg hjem fra tensing, kaster meg over pc'en - og sjekker spent siden din for det nye ordet! Sukk.
Skla nok sjekke før midnatt...
Hilsen Torbjørg Geiremamma

Harriball sa...

Du verden. Jeg visste ikke at dette betød så mye for så mange mennesker.
Ja, jeg vet at det blir litt seint på kvelden en del ganger. Sånn går det når man jobber, spiser middag og så skal et eller annet på kvelden. Da blir det ofte sisteprioritet. Men jeg lover å holde meg innenfor fristen hver dag.
Moralen er: legg deg seint, eller ta det som en "en-dag-for-seint"-kalender dagen etter:)

Signe sa...

Hva om du gjør det til et morgenrituale? Så det kan bli en rutine på linje på med å spise frokost? Da ville jeg (og mammaen til Geir) blitt glad(e).

PRIIMTALL!

:)

Harriball sa...

Dessvere, det er nok uaktuelt. Grunn 1: Jeg står ikke opp tidlig nok til både blogging og frokost. Grunn 2: Jeg klarer ikke formulere meg så godt om morgenen. Grunn 3: Jeg vil heller sove enn blogge om morgenen.